TENTANG DIRI

Amalan Sedekah>>>>>>Click !!!!!!

Klik2 la DIk Non..

Saturday, September 29, 2012

BAJET 2013

Alhamdulillah..

Rezeki anak-anak.

Hujung tahun jawapnya...

Nak buat apa??

Simpan kot..(yang lebih)

Yg ada...sama2 kita rasa......

Terima kasih PM...

Selepas nie PRU 13 pun nak hampir dah..

Pikir Sendiri laaa..!!!

Thursday, September 27, 2012

Anak Saya Aktif

Jangan sekali sebut "anak saya nakal" itu adalah cemuhan.. nanti menjadi..kalau dah bagi gelaran nakal kita akan mudah berkasar dgnnya.. anak2 yg selalu dikasari nanti suka melawan.. sebutlah anak saya ni aktif 

petikan kata2 dari:Ustaz Mohd Zawawi Yusof


p/s: kalau Adli saya akan kata;anak bertuah,anak yg pndai sangat..blh ke??heheheeh

Nama Anak

Asalamualaikum..

Sapa2 yang ada anak,selalu panggil anak dengan nama pe?nama manja?nama panggilan?nama timangan?

Jenis saya pula(baru je anak sorang)akan panggil nama anak ikut dalam surat beranak dia la...maksudnya..samada Muhammad,Adli atau Amsyar..kalau marah kat anak.akan panggil nama panjanggggg dia..(Adli pun tau kan bila hanginnya si ibu..hahahahha)

Maksud nama Adli(saya cek dalam buku dan internet)

Muhammad(yang terpuji) Adli(Keadlianku)Amsyar(cergas).

Banyak2 nama si Adli nie..Ibu tertarik dengan Amsyar(cergas).Memang cergas abiss...Ada la member satu tmpt belajar dlu,
dia komen"hang buh nama hg Amsyar ke",
aku mengiakan.
pastu dia kata"Amsyar nie maksud cergass..anak dia mmg cergas.

Masa tu Adli muda lagi.Bila dikenang2 balik..Mungkin nama juga salah satu perwatakkan si anak.Cergas sungguh Adli tau..Kadang2 terpikir "Adli nie tak penat ke?Main sini sana..." Kalau balik dari Kampar ke Taiping tak tido xpe...tgk je le jalan tu..hehehehe(Kampar-Taiping dalam 1jam setengah)

Meh share nama anak sedara lain lak ek:

Anak abg sulung:
Muhammad Harith Iskandar
Muhammad Haziq Ikhwan
Muhammad Hadif Irfan
Muhammad Hafiy Irsyaf
Mia Sara Nazuha

Anak abg kedua:
Muyassarah Damia

Anak kak ipar(kakak suami)
Muhammad Lutfil Hafiy
Aina Nur Hana


Anak saya:
Muhammad Adli Amsyar

Sedapkan nama mereka.Panggillah nama mereka sebaiknya kerana bila di padang mashyar akan diseru nama panggilan kita......Oleh itu panggil nama penuh2 ye..





Wednesday, September 26, 2012

Anugerah-Amanah & Ujian

kredit kepada:Rahsia Perkahwinan..

Anugerah terindah dalam kehidupan suami isteri
Amanah Allah untuk mendidik dengan ajaran Islam
Ujian samada suka dan duka untuk membesarkan anak.



Tuesday, September 25, 2012

Gaji hari nie...hehhe

Asalamualaikum.

Eh..gaji hari nie ke?hehehe..jenuh kan..ikat perut..lepas raya sampaila hari ni..Lega rasa.Leh la topup susu Adli dan pampernya.(haii..camnie la gaya orang ada anak..difikirkan ke anak dahulu..maknye..xde apa pun xpe...huuhuhu..

Minggu depan ibu ke KL...kena tinggalkan Adli bersama tok dan makcik2 yg vogue utk jaga Adli..rasa sedih nak tinggal kejap.2malam tanpa Adli..huhu..Adli camna,seronok ke tanpa ibu di sisi??ke bergumbira saja kamoo nie..hahahaha..xpe la...pengganti ibu utk tok di rumah..

Hujung minggu ketemu sama abah Adli..Ye...2minggu tanpa abah..kesian abah ye..kurus menanggung rindu kat ibu Adli ke?kihkihkih.....sabar ye abah Adli..Ibu harus bermeeting dahulu..nanti kita dating la pulak ye..Mungkin ibu amik cuti panjanggg sket..

Hari jadi abah Adli pun tak lama..tapi cam tak dapat nak sambut ye..Xpe la.nanti la ibu fikirkan..mungkin dianjakkan kepada depan..means..sambut dahulu..hehehe..

ok la..jumpa lagi..




Thursday, September 20, 2012

Perkembangan Adli

Asalamaualaikum..

Sekarang nie Adli makin cerdik.apa yang diucap,dibuat akan diikut oleh dia..hehehe..nak tergelak pun ade..terharu ada gak sebab dari bulan ke bulan kita ikuti perkembangan dia.Jadi dalam umur 1tahun 7bulan banyak gak perkataan Adli yang betul dan ada kalanya amik yang mana dia faham.


Antara perkataan Adli:-

  • ABAH.(firstly dah panggil abah dia)
  • NAK
  • MAK
  • ABANG
  • KAKAK
  • JATUH
  • AIR
  • SAYA
  • IBU
  • MA(panggilan adli kepada ibu dia)


perkataan yang ibu faham tapi Adli xberapa reti nak sebut

  • NEN(Susu)
  • KBAR(ALLAHU AKBAR)
  • EEEE(Berak)


antara perbuatan Adli dah tiru dari ibu

  • sembahyang.bila dengar azan je..siap2 nak tarik sejadah.suruh bentangkan.
  • sujud je reti..hahahaha..
  • songkok/kopiah nak pakai bila solat...
  • minum air dari gelas..pantang tau bila ibu nak minum..ade je dia minta..hehehehe
  • mandi
  • gosok gigi
  • buang sampah
  • naik basikal(pandai kayuh uuuuuu)
  • tekan channel tv
  • baca buku(I like)
Seingat ibu yang tu je baru Adli buat.Tak tau la kot2 ibu terlepas pandang.Dok rumah pengasuh dia..Ibu keja..Sekarang nie kalau malam nak susu,bangun gerak ibu pastu sebut nen.nen..pastu abis susu je..serah balik kat ibu..pastu ZzzzzzZZ..

Jumpa lagi ye..




Tuesday, September 18, 2012

Campak bayi

kredit kepada Kosmo

Asalamualaikum...


Tentu korang dah baca kan..zalim ...tak berperikemanusian..kejam..Naluri seorang ibu tentu tersentuh kan. Ye saya salah seorang.Hidup2 dibaling ke bawah..ishh.....tentu semua orang marah tentang perbuatan sebegini.Tergamak seorang ibu (mungkin dia belum rasa ketika ini)sanggup campak seorang makhluk Allah yang masih bernyawa.Tak leh saya bayangkan kalau saya berdepan situasi ini....minta dijauhkan...Kalau kot ye taknak bayi nie sekalipun,berilah kepada orang lain.Kalau si ibu ini berfikiran jauh,mungkin anak ini masih hidup..adeii...adik..kamu telah melakukan kesilapan jangan diulang...

Zaman sekarang terlalu canggih dengan teknologi terkini sehingga sikap perikemanusiaan sudah hilang..bila tiada sifat itu,maka terjadi la kejadian sebegini.

Kalau taknak,rasanya di luar sana nakkan anak itu.Semoga rohnya dicucuri rahmat-Nya.Amin..

p/s:saya tak sanggup berpisah dengan anak saya...hakikatnya sebab sayangkan anak..uhuhuhuhu..sedih..sedihh..

Friday, September 14, 2012

Batuk+selesema

Asalamualaikum.

Rasanya lama tak coret2 di blog nie.Bukan apa,kurang sihat sejak 2menjak nie.Nie pun dah rasa batuk balik.Baru je nak baik batuk,taktahan daulat ais..terpaksa la batuk lagi.Tambah2 berjangkit kat Adli,full pakej..selesema batuk.Hmm..Ibu la kurang tidur,kejap2 bangun.nangis.susu,lena..pastu buat balik.sedar2 dah subuh dah.

Sekarang nie kan musim hujan.tak menentu cuaca..perubahan cuaca kan.Redha la penyakit diterima.Mungkin dapat menghapuskan dosa2 kecilku.Amin~~

Ada lak meeting kat KL nun.bermasalah lagi la..hhuhu..anak teruna i..hmm..cmna ek..nak blik anta ke kedah ke??pengasuh adli dah awl2 angkat bndera putih.al-maklumlah awal2 tu adli bg sign.huhu..nangis tak henggat punya.xpe..ibu faham..

Risau laa sebab dah kenai ibu.kang mesti tercari2 ibu kan..sedihnya...huhuhu...tak dapat nk bayangkan la..tersentuh naluri si ibu..huhuhu..

Ya Allah,permudahkan urusan kami,ya Allah!

Amin..


Tuesday, September 4, 2012

19BULAN

Asalammualaikum..

Hari ni dah 19 bulan si Adli. 5bulan lagi 2tahun.Insya Allah,ibu harap dapat meraikan hari jadi Adli ke2.Sebab yang pertama,Adli demam teruk,hampir 2-3 minggu untuk pulih balik.Jadi ibu memang taknak buat sebab melihat anak pun masa tu tak sihat.Harap2 Adli sihat ye.Amin..

Terlanjur menulis nie...baca2 la perkembangan Adli.



  • sebutan i-b-u tu blh la ibu bg A dah..hahaha.klu malas..panggil.ma.ma
  • semakin aktif membuat kerja2'rumah'..hahaha...
  • kalu sekali ajar..cepat je Adli tangkap..so kena berkelakuan baik..
  • sekali nie kami boleh balik sendiri untuk berjumpa abah adli.(balik kena abah hantar)..
  • pndai gosok gg walau xsangat..
  • pandai plih2 barang yang dia suka.
  • suka kacau ibu.huhu.nak tidur.siap gerak2 ibu..adeiii...sabar je la..
  • dengan abah ok je....kasih sayang sama antara ibu dan abah..walau dok jauh..still kenal abah dan bersembang dalam fon..syukur wahai anakku...
Gambar pun takdak..kesian ibu..hahahhaa.takpa la catatan ibu saje..cam diari.

ok la jumpa lagi..

Saturday, September 1, 2012

Resdung & Merdeka 55

Asalamualaikum.

Terlambat kan..huhu..nak cerita satu cerita...(apa banyak cerita da)..sehari sebelum 31 Ogos,saya bergegas nak pulang ke rumah.Adli menangis lagi.Ayooo...makin menjadi budak nie selepas seminggu dok dengan ibu.Sampai2 je tengok mata Adli kemerahan.Punya taknak pengasuh dia pujuk..konon...tapi betul la menurun perangai dari ibu..hahahaah(kalau merajuk ke hape ke,jangan pergi pujuk..kena cool dulu baru pujuk.)abah dah kena dengan ibu.Sekarang Adli pula ye. Jadi mata merah sebab menangis sambil mengosok mata(batuk&selesema tak abis lagi)

Semalam pun mata masih merah..Tanya housemate,dia kata mungkin Adli dok tonyoh mata sebab tu merah..lega hati ibu jap.

Hari nie pulak masih merah2 lagi.Siap Adli pergi beraya kat surau(berhampiran rumah pengasuh)kebanyakkan orang kata kena resdung,sebab merah mata.Lain satu selera makan pun nampak agak kurang.Cubaan lagi laa..huhuuhu..Rasa cam betul ye sebab faktor keturunan si abah...lagi satu makanan laut takleh sentuh.woo....sikit ja makan,abis merah2 muka  sedih..huhuhuhu T-T

Tadi ingat ibu nak bawa Adli jumpa doctor..tapi sampai sekarang ibu keja lagi..sini mana buka sampai petang,takat kol 4petang je.nak pergi pun malam nanti.hmmm.....entah la....ada la tanya dalam satu group FB,dia suggest makan suppmen..harga pun boleh tahan le RM199 utk 2bulan.nama supplement nie OLIVENOL.....ibu dah baca dalam ,mcm ok ja..tapi tu la bila sorng nak buat keputusan nie agak payah la...Abah??dia pun jenuh dengan resdung dia..tapi takpe la abah dah besar,g beli ubat kat farmasi ye.Ni untuk Adli yang tak tau mende nie...uhuuhuh..tengok la cmana....

ni la antara cabaran bila hidup sorang sana sini....



satu lagi ibu nak ucapkan 


SELAMAT HARI KEMERDEKAAN YG 55TAHUN.
PELIHARALAH KEAMANAN INI UNTUK ANAK CUCU KITA NANTI...