TENTANG DIRI

Amalan Sedekah>>>>>>Click !!!!!!

Klik2 la DIk Non..

Saturday, March 23, 2013

Alergik Makanan Laut

Asalamualaikum.

Dah masuk hari Sabtu,tapi saya tetap keja.Jadi jd Saturday blues pulak..Mana taknya semua orang lain bersenang lenang bercuti...kita pulak bekerja..takpe..Ahad Isnin saya takeover cuti ye..

Berbalik kepada alergik Adli,memang dah saya sedia maklum.Adli alergik pada makanan laut..tapiii tetap terkena..huhuhu..

Tadi ade google pasal alergi makanan,mungkin boleh membantu ibu kan..


Alahan makanan adalah reaksi hipersensitivitas sistem kekebalan tubuh terhadap makanan tertentu.Makanan yang sering menyebabkan alergi adalah susu lembu, bijirin, kacang-kacangan, putih telur, udang dan ikan. Alahan juga boleh disebabkan oleh sulfida atau salisilat dalam makanan dan ubat, penyedap masakan , bahan pengawet dan pewarna sintetik.
Pada 80% kes, alergi makanan menghilang di tahun-tahun awal kehidupan. Hanya 1-2% orang dewasa yang mempunyai alergi (perempuan dua kali lebih banyak dari laki-laki). Alergi terhadap makanan tertentu seperti susu lembu dan putih telurcenderung menghilang ketika anak tumbuh dewasa . Alergi udang, ikan, kerang dan kacang-kacangan cenderung terus berlanjutan seumur hidup.


Gejala alergi dan peringkat keparahannya berbeza pada setiap orang. Makanan berbeza boleh menyebabkan gejala yang berbeza pula. Reaksi terhadap makanan biasanya muncul dalam masa satu jam selepas makan atau kurang. Berikut adalah beberapa gejala alahan yang mungkin timbul:
  • Kulit : ruam kulit kemerahan (biduran / urtikaria) yang gatal dan menghilang dalam beberapa hari.
  • Mata: edema, konjungtivitis alergi
  • Hidung: hidung meler (rhinitis), bersin
  • Tubuh: pembengkakan tubuh (angioneurotik edema)
  • Mulut: radang di mulut, lidah dan langit-langit
  • Saluran pernafasan: batuk, asma, sesak nafas
  • Saluran pencernaan : diare, muntah, perut kejang, keras dan kembung
  • Sistem: syok anafilaksis (jarang), tekanan darah, gangguan irama jantung, jantung berdebar, sakit kepala, keletihan

sumber :klik Alergi Makanan


kesian Ali saya..huhu..maafkan ibumu...moga ibu lebih prihatin...


set kat otak"Adli takleh makan/kongsi makanan laut spt udang,ketam dan kerang.

Wednesday, March 20, 2013

Status Di FB~


Teringat pertama kali dating..dkt bukit merah~pinjam kereta kwn..tersilap minum air kawan sebelah~kih3..kawan~ putus~ kawan ~tunang~ kawin~anaksorang~selamatnya dalam lipatan hati..
xsalah harini 20 Mac2008~hingga sekarang~walaupun kami pasangan PJJ tetap harungi bersama..


tak pernah ke fikir sampai ke alam perkahwinan~walau ada halangan dan cabaran di hadapan kita.











kini

walau terpisah lebih 100 kilometer...hatiku masih setia menunggu dan menanti.semoga anak2 kita menjadi pewaris cinta kita.













 x banyak gambar lepas kawin.huhu3..rasa malu nk bergambar dgn hubby.kih3..


Pantang Larang Dalam Hubungan Suami Isteri

 sekadar berkongsi maklumat ..
sumber dari Facebook.

Tuesday, March 19, 2013

Rumah Untuk Disewa

Asalamualaikum..

Sehingga sekarang saya masih buntu tentang pencarian rumah untuk disewa.
Dah la kawasan nie pun bukan ramai kenalan;jauh sekali la sedara mara.
Ujung bulan ni nak masuk ke April.

Kedengaran housemate pun nak berpindah keluar.
Kalau diikutkan saya jenis tak kesah tentang rumah tu.
Yang membuatkan saya nak cari rumah lain kerana tuan rumah tuuu..
Kalau tuan rumah jenis peramah,baik hati,ikhlas.tentu saya duduk rumah dia.
Tapi semuanya berlawanan dari sikap positif..
Jadi penyelesaiannya..kena cari rumah lain.
Kalau dihitungkan dah cari dan hampir dapat 3buah rumah.

Yang pertama,ingatkan berpindah sekali(tuan rumah lama cam nak halau je)tapi housemate kata..rumah tu jauh,kedalam.dan bla..bla..saya turutkan jugak.

Yang kedua,selang 4pintu..ok la kan...tapi tuan rumah yang nie mungkir janji..janji harini oki je..xde orang len masuk..alih2 bagi kat orang lain..#alasan,kesian kat orng baru pas kawin..xde rumah..hu3..macam tu alasannya..sabar jela sebab rumah dia kan.

Yang terbaharu nie..saya dah deal dengan kwn kepada tuan rumah nie..siap p tgk rumah..ok gak..harga ok..depan padang main,dkat dgn kedai..sekali pula semalam kata dah ada orang masuk..adeiii sampai tepuk dahi..xde rezeki nak masuk rumah tu..siap nak deco hias cmna.hi3..anganku musnah.

Ingatkan Adli dah besar,saya bersedia untuk tinggal berdua dengan Adli.Adli perlukan ruang mainan yang luasTapi tula sampai sekarang masih mencari...................................................

credit for google.com

Persoalan,bilalah Adli,ibu dan abah boleh duduk sekali.tanpa berjauhan.2kali dalam sebulan bertemu..huhuu..

Saturday, March 16, 2013

Tantrum Si Adli

Salam Sabtu..


Tantrum(betul ke eja ni) Adli makin menjadi-jadi..Makin dilarang makin ditegah lagi dibuatnya.

Hmm...tak warisi kulit dan wajah ibu,hang turun perangai ibu ye.........

Biasa la dah jadi anak mak...harus la mengikut acuan ibu..ye tak?

Semalam,tetiba je Adli kata'ibuuuu,yakkk..'...dah tau tektik dia..ibu pun bo layan...sekali lagi...'ibu...yak'..
Ibu pun cek gak ..mana tau betul ke?tapi xde pun...tak layan..

dah masuk ke-3.apa lagi Adli tu..................sambil berdrama(kuar airmata)dok sebut..yak..yak..nak andi..(mandi)..

Ibu secara automatik kata...tak bolehhhhhhhhhh......

Si anak pun berkeras...sambil nangis...nak andi..nak andi..ibu..nak andi...
ibu berkeras sama kerasnya macam anak~~huhuhu

Macam2 ibu buat,,marah jangan mandi...dia nk mandi gak..siap tutup lampu..kuar dari bilik...alih2...Adli masuk bilik air sambil nangiss......ibuuuuu..ibuuuu...

keraskan hati ibu sambil tengok si anak berkeras..

lama2..panggil Adli...berkeras gak dia..
'nanti ibu bagi mandi ye..mai sini dlu...~~
pastu try la pujuk2 sambil peluk2...cium2...xnak le kalau si Adli nie..dah jadi kuasa VETO lak nak menangkan dia..
nak nangis lagi..so ibu kata'ok..buka baju'
terussssssss diam ..sambil panggil ibu masuk bilik air...~~wah Adli ,kerasnya dari ibu ye...

Selagi kita say noo...noo..tak..tak...selagi tu la Adli tak berenti nangis..
Betul2 la..keras hatimu macam mana kerasnya hati ibumu...
Anak ibu~~~


tapi kadang ibu guna kuasa VETO gak..hi3...(utk abah sama gak tu)...



Friday, March 15, 2013

Perkembangan Adli 2tahun

Salam Jumaat..

Pejam celik-pejam celik dah sampai Jumaat,rasanya putaran masa pantas berlalu.

Adli pun dah 2tahun 1bulan.

Banyak dah dia belajar dan dalam proses bercakap.

Adli pun dah pandai mengadu tapi biasa le..budak umo 2tahun sekarang penuh jadual main-makan-susu-main..Sekolah belum lagi la..cuma nak kena ajaq dia kenai huruf dan abjad..

Nampak gaya Adli dah pandai menerima arahan untuk dia melakukan sesuatu.

"adli.pergi buang sampah'
"tolong amik tuala kat ibu"
"cari botol susu,nanti ibu buat susu"
"adli..pergi mandi"~~yang  nie laju betui....hehehhe...suka main ayaq..
"adli buka tv."

so dah besaq ..boleh la diharap tapi kena pengawasan kita jugak.Dalam dok pesan itu ini~ade je tertuang air..ade je bersepah mainan tu~main bedak..

ishhh budak nie......

sabar je la...

baru beranak sorang..kalu datang sorang lagi...hmmmm............




Saturday, March 9, 2013

Dugaan


Bukan merungut..
Bukan mengeluh..
Cuma nak meluahkan apa terpendam..
Dugaan datang lagi..
Hati makin tak keruan
kadang2 tak mampu
Hadapi semua ini.
Tapi ..
lama-lama terfikir.
dan musabah diri..
semua ujian dari_Nya.
antara mereka,aku terpilih.
merasai dugaan itu.
Mungkin ada hikmah tersembunyi..
itulah motivasiku bila jadi begini.



Permudahkan segala urusanku~Ya Allah..

Friday, March 1, 2013

Gelagat Adli 2tahun~Harijadi

Kek Angry Bird dari Housemate kami

 Adli geram angry bird!!!

 Kek sponsor tok kedah

 Kek Angry birds ada sungai pokok dan jambatan

kawan-kawan pah yang datang membaca yaasin