TENTANG DIRI

Amalan Sedekah>>>>>>Click !!!!!!

Klik2 la DIk Non..

Wednesday, August 26, 2009

Tempat Kerja

Salam..


Hari ni aku rasa nk cita sket ttg tempat keja aku.Kalau org lain,bla dh grad musti nk keja hebat2...jd officer..dok dlm bilik ada aircond.siap ada PA..wat sbuk2...ade meeting sana sini...ye la lulusan U...musti ade smua 2 kan..tapi [ada hakikatnya???


Berbalik pada aku,aku bersyukur apa yg DIA berikan.Kerja aku sama seperti apa yang aku amik di UiTM dalam bidang perpustakaan.Pendek kata dari aku belajar ttg pengurusan maklumat,aku praktik di sini.Cuma bahagian teknikal je la blum aku buat seperti mengkatalog buku..lebih kepada perhubungan awam(berurusan dgn masyarakt kampung)


Kerja aku betul2 senang.Datang kerja,susun buku,sapu sampah,kmas sana kmas sini(di sini mana ada cleaner,buat sendiri).itu rutin keja.Skop kerja aku sbg Penolong Pegawai Perpustakaan utk menyelia tugas2 di perpustakaan dan merancang dan melaksana setiap progam galakan membaca.Uniknya,aku bekerja di kampung(padahal dok sewa kat bandak Taiping,pelik kan??).Dh hampir 3 tahun aku kerja di sini.Di mana? tentu sebuah kampung yang jauhnya dr rmh sewa aku dlm 40km..daripada tiada apa..kini dh boleh beli kereta dan motosikal....syukur alhamdullilah.



Tak Cari keja lain ke???
Sebenarnya dh berpuluh2 surat mintak keja..cam hampeh ja....tapi aku terima dgn redha walaupun aku dibesarkan di bandar,namun aku masih berpeluang mencari rezeki di kampung.So siapa kata kat kampung xde keja..bkn calang2 orang yg keja kat sini(puji aku sndiri..hahahhha).Walaupun aku graduan UiTM ,aku rasa bersyukur sangat dpt kerja di sini..



Cabaran di sini??

kalau cita bab kerja..cabaran xde la mencabar sgt.cuma skit2. tapi bla dh keja senang,orang di sekeliling kita la......mana2 pun klau ada namanya manusia..manusia jugak.Bila aku berada di sini,aku belajar mengenal kawan atau lawan.Kadang kala bla kita jumpa seseorang tu begitu baik sgt,kita akan menganggap dia tu baik sangat.tpi bla kita dh kenal sedalamnya,dia la manusia bertopeng Syaitan..aku pernah mengalami saat ditikam belakang.Bila di depan pijak semut pun tak mati,tapi di belakang..........???Setelah aku sedar dari lamunan belum terhenti,aku nekad untuk aku tidak mudah menerima kebaikan seseorang sehingga aku betul2 yakin atas kebaikan dia..Mana ada manusia terlalu sempurna kan?tapi sekurangnya terimalah kelebihan dan kekurangan pada diri seseorang.




Kelebihan di kampung??

tentunya yang segar2....udara pun nyaman..bebas dari asap kota..asap rokok daun ade la....Masyarakat di sini ramah dan lebih ramah pun ada...cuma aku melayan seperti aku melayan pengguna yang lain..Bla musim buah...ade gak sorang dua hulur kat aku..kadang2 bagi cili ,timun,sayur....mmg segar la....tanam sndiri..Tapi tahun ni durian tak menjadi sangat.tap boleh la rasa smpai sempat bawa blik kat famili nu.....Dlm byk2 durian,durian kampung di Batu Kurau yang paling sdap...Durian kecik tapi sedaaaaaaappp........(telan pulak air liur cta bab durian....)Sapa2 nk merasa durian sini..blh la datang ke sini ..tp tahun depan la..sure tahun depan lebat buah kan...sebab tahun ni xberapa menjadi....



p/s:tetiba aku terkenang saat aku mula mengenali kampung ini.










2 comments:

  1. Mana2 keje pun ada cabaran ka? buruk baik kita yg tentukan. bukan org lain...lagi tggi kedudukan kita lagi byk cabarannya...

    bersyukur atas rezekiNya...

    ReplyDelete
  2. harap2 begitu..
    walau apa pun..
    kita sndri tentukan pilihan itu...

    ReplyDelete