TENTANG DIRI

Amalan Sedekah>>>>>>Click !!!!!!

Klik2 la DIk Non..

Wednesday, December 18, 2013

Disember 2013

Asalamualaikum.
Sedar tak sedar dah masuk penghujung tahun 2013.
Terasa kejap saja kan.
Tup2 anak dah besar.
Dah boleh cakap
Tup2 tahun depan dah tambah sorang.
hihiihihi..

Banyak perkara berjalan seperti biasa,cuma kita sendiri tak perasan kan.

Macam  Adli tahun 2014 nie dah masuk umo 3tahun..wah..kejap rasanya..baru je dok dukung dia kan.
tetiba ada peluang lagi untuk mendukung adik Adli.he3

Kehidupan untuk 2103 lebih mencabar..hu3..alhamdullilah setakat hari ini boleh bertahan atas setiap masalah yang dihadapi.


Untuk tahun depan,banyak perancangan dan tugasan yang menanti..dari segi kerjaya,anak2 dan lain2..

Doakan ye semoga aku boleh mengharungi lagi untuk tahun 2014.

Semoga dipermudahkan segala-Nya.
Amin..




ustaz adli dok wat peace lima yooo..he3..

Thursday, November 28, 2013

Perihal Mengandung

Asalamualaikum..

Kejap ada ,kejap takde..

ok la..nak cerita pasal perihal mengandung kali kedua

Dah masuk 5bulan.Perut dh nampak sket-sket.he3..comel la tu..ha3

Belum ada gerakan di dalam..mungkin 6bulan ke atas.macam si Adli dlu...cam tau je jantina pe..he3

Alahan macam takdak je..macam Adli jugak dulu..ha3..terasa tau jantina walau tak scan jantina ..
Ada kalanya muntah,ada kalanya letih,ada kala sakit kepala..tapi takla setiap hari..kekadang aje..

Mungkin Allah nak mudahkan saya untuk kali kedua..sama dengan Adli dulu..sebab takde sapa nak jaga.(suami jauh)..

Kali nie..perut nampak luar biasa..mungkin sebelum ni ada penghuni..jadi lebih besar kali nie..

Adli macam tak tau je pasal adik dia..mungkin dia kecik lagi nak paham..cuma kekadang ada gak sebut baby2x..

Persiapan barang belum lagi..cuma dah usha barang Adli yg dulu..jimat sket..he3..ok la nanti update lagi....

p/s:
sekarang nie Adli ber B-daman pulak...adeiii...layan je la..si abang Adli yg tomei2 tu.....


Monday, November 18, 2013

Sweet 18




Asalamualaikum..


bersweet2 lak harini...
sebenarnya umur saya dah 31tahun.
wah......dah masuk 3 series..tahun lepas
hihihihi
macam biasa..tak caya pada angka..
alhamudillah..walau ada pahit dalam kehidupan..
ku hadap juga dengan redha.


semoga dengan usia baru seiring dengan kematangan fikiran dan kebijaksanaan menyelesaikan permasalahan dalam kehidupan..


in shaa Allah untuk menjadi isteri,ibu dan pekerja yang berdedikasi kepada setiap tugasan yang diberikan dengan ikhlas dan amanah..amin..





Friday, November 8, 2013

Sedut gas...

Asalamualaikum....


Nak cerita pasal semalam.

Lepas balik dari kursus di Ipoh,terus amik anak di rumah pengasuh.Dah dengar Adli batuk2..kesian dia..sampai muntah2...Nafas pun berbunyi..Apa lagi,balik rumah,mandi dan solat terus ke klinik.Ala klinik 1Malaysia je..

Sampai je sana,patient pun tak ramai,Adli no 3...sebelum ni dah set kat minda..kalu ramai gak..terus ke klinik swasta je..tapi sama je...hu3

MA cek Adli,dia kata,kena sedut gas...Siap2 pesan kat dia..jangan takut tau..Memang anak teruna memang berani..Dah jadi abang long.kena berani le kan..Pengalaman pertama Adli menyedut banyak menangis..he3..kali ke2 nie macam dah terrer..ha3...ok la..mula2 dia nak cabut gak..tapi dok pujuk dia...10minit kot...lama gak dok potpet..alih2 dia lak dok potpet sampai masuk batman,superman,ultraman..begitulah anak lelaki..banyak main dan tengok citer macam tu..hi3.

MA tu cek balik.dah bgtau clear...siap adli dok panggil dia,Doktor...lantak ko la..ha3....gelak je MA tu..ha3.....

Saya dari dulu memang selalu pegi ke klinik kerajaan je..jarang sangat le nak masuk klinik swasta..boleh bilang dalam 3-4 kali....selebihnya klinik kerajaan.
ye la..kadang-kadang ubat tu biasa je..tapi caj dah mahal sekarang nie..ubat batuk je..tapi nak bayar mau rm40-50....

Bagi yang berduit,apa la sangat dibandingkan RM50 dengan kesihatan?tapi bila mencekik harga yang melampau2...baik je ke klinik kerajaan..tapi terpulang la..bagi saya setakat demam,batuk,selesema..baik ke klinik kerajaan..melainkan sakit yang teruk..memang takleh nak tunggu..sure2 la masa tu klinik swasta menjadi pilihan..

Harini Adli masih batuk2 lagi..tapi tak dengar dh nafas yang kuat tu...risau sangat sebab abah pun jauh kan..macam mana,,ibu la yang kena risau lebih......memang mencabar..

Friday, October 25, 2013

Luahan perasaan

Asalammualaikum..

Tetiba je nak buat sesi meluah perasaan.Kalau luah kat FB kang..ramai orang komen..moh le kita meluah perasaaan terpendam ini.Ini bukan masalah rumah tangga.Hatta adapun,biarlah dalam sanubari ini bukan dalam blog ye..itu privacy..

Nak cita la pasal hamba Allah nie..Kenalan saya la jugak.Tadi jumpa,bersembang-sembang dgn dia.Saya bagitau tentang saya mengandung lagi.Dia terkejut,boleh pula dia tanya apasal tak bela anak sorang dulu?nanti susah jaga.
ok..fine..

Saya ada sebab untuk mengandung.
1.Rezeki Allah,kalau Dia tak bagi pun..buat la macam mana pun takkan terjadi kan..
2.Umur pun dah meningkat..3series la dik non oii..takkan nak sorang tu..
3.Memang saya nak anak lagi,paling tidak pun 3orang..kalu 2orang..laki dan pompuan,saya terima.

Jaga anak..??memang letih......sapa kata tak letih..yang ada suami di sisi pun merungut..apatah lagi situasi macam saya ni kan....anak sorang letih...anak 2orang memang letih giler rasanya..takpelah.....kerana anak,ibu sanggup letih...

Sebab tu,saya tunggu Adli nak masuk 3tahun baru berani nak tambah.Dia pun pandai cakap,jadi takde masalah sangat walhal memang ada masalah nanti..
Ada sahabat saya menasihati saya;Allah bagi rezeki tu sebab hang boleh jaga..In sha Allah.
Tetapkan iman saya dan permudah segalanya..
Kalau ada rezeki untuk pindah,mungkin rezeki anak saya juga kan....Setiap anak,ada rezekinya sendiri kan..Saya berfikiran positif dan kadang kala terkejut orang lain boleh menidakkan kuasa-Nya.

Itu je coretan perasaan saya tika ini.
dari ibu yang sedang mengandung..kadangkala emosi terganggu..maafkan dia k...he3

Thursday, October 24, 2013

Conteng & Main

Asalamualaikum...
Dalam dok sakit kepala masih nak update cita pasal Adli nie...Hobi terbaharu beliau adalah menconteng..Adeii...Yelah umo baru 2tahun 8bulan..sekarang dah jumpa pen, dah reti guna dengan jari..bedal je ....abis buku bacaan dicontengnya..tapi kalau buku ibu,nanti ibu naik hantu..hihihi..

Jadi moto halus Adli baru nak bermula..Yelah..tak sama cam budak-budak lain..Dulu ada bagi pen..tapi mungkin tak reti nak lorek2,gosok2 pen..tak berapa jadi la contengan dia..Sekarang nie..abis smua..lantai-dinding-buku-mainan cop pen..kadang-kadang nak tegah dia buat..tapi semacam terbantut pertumbuhan moto halus dia kan..takpe la anak oi..jangan masuk mulut udah le....jangan conteng duit ibu udah le..lain2...ibu pejam mata aje...

Bila dah lukis dia akan tanya..ibu...cantik tak???....ye...cantiknyeee..ibupun memuji walhal takde gambar pe2 hanya garisan aje..nie abis muka kiri dan kanan..tangan pun dah kena..ibu sabar lagi dan senyum..

Selain hobi Adli suka menconteng,dia juga suka main.Sekarang nie nak ke Tesco pun malas..dah pandai demand macam2..nak naik mainan katanya..pantang nampak je..meluru pi kat tempat tu..sabar je laa..tapi Adli nie senang pujuk dia..hahaha..dia ralit main2 sana sini..lepas tu ibu buat alasan..duit takde la..nanti kita datang lagi la..dia ikutt aje...so sweet anakku..pandai mendengar cakap ibu ye..nanti kita pergi main sama-sama ye..

Saturday, October 5, 2013

Adli~2tahun 8bulan


Inilah anak teruna saya..dah besar...tahun depan dah nak jadi abang long.Harapan ibu;jaga adik dan jaga ibu ye.mnjd along dan anak yang baik,bijak dan soleh....sebab abah jauh nak jaga kita..makin membesar..macam kerenah dia.

Adli Seorang Mendengar Kata Ibu

semalam pesan kat anak sebelum nk gie psr malam..
ibu:::nnati p,jangan suh ibu bli main tau..jgn pegang tau..tengok aje..
adli:::okey..

bila sampai,baru je parking....
adli:::ibu..menan..menan..tu...
ibu:::ingt pesan ibu tau..xmau bli..xmau pegang..nt acik mrh..
adli::ok..tgk aje....

kejadian dkt gerai menan
adli::ibu..nak tengok..
ibu:::ok.....(tggu la kejap...1..min..2min...tak bergerak pun budak tu)
ibu::jom..blik air dlu..nt kita tgk ye..(sambil tarik tgn anak)

sampai abis round psr malam tu..asik nk tgk aje menan..polis dn keta...sampai balik menangis2..
adli::.ibu nak tgk...ali nk tgk je...

ha...memang adli dgr nasihat ibu..jgn bli, jgn pegang..mmg dia xbt..tp ibu suh tgk je...terkena ibu blik..
rasanya klu ikut adli..mau sampai acik ttup pasar malam tu..dok tgk aje..adeiii...bijak2.....Adli mmg ikut nasiht ibu..tapiiii....

Wednesday, September 25, 2013

Mak Bee~Kuah Rojak

Asalamualaikum..

Dah 2hari ibu Adli asyik dengan Mak Bee dia.ha3...pastu ulang alik ke jamban..
Sedap ibu mencicah...ada jambu,pelam dan belimbing..
Kuah Mak Bee terbaik la ..tapi kalu nk terbaiikkkk...buat sndiri..baru kaw2..tambah ada geng cicah..sedap tu..

Sini dah RM6.00..mahai..tapi nak buat cmana nak jugak...dah tinggai separuh kuah Mak Bee..menjilat jari...sedap...

Balik nie..rasanya pekena lagi..ada buah..ha4...

Esok pagi pasti memulas2..tapi memang puas atiiii...

Jom la mencicah bersama ibu adli..

Thursday, September 19, 2013

September sudah....

Asalamualaikum..


Mak aiii...dah masuk September...entri dh berhabuk dah..xde wish utk Hari Merdeka mahupun Hari Malaysia...kita redah je la..he3..makcik al-kesibukkan sedikit.

Selain sibuk dengan Adli,tentu la sibuk dengan keja kat pejabat..biasa le..dah koje..itulah dihadap tiap2 hari ..5hari seminggu.

Minggu lepas berkampung 2hari di Gopeng...menolong staff PD lain utk mejayakan Program Sehari bersama Dato Lat.hmm...letih la jgk walau bukan tuan rumah..cuma kerahan tenaga untuk 2hari sebelum dan semasa program dijalankan.Alhamdulilah,program berjaya dan so far penyertaan orang kampung kepada program ini menggalakkan.Teruja melihat Dato Lat menulis the kampung boy...he3.real beb!

Lepas program balik kedah kejap,melepaskan rindu kepada kampung halaman.2hari 1malam je..(ok la dari tak balik kan.)..sebab ada pemantauan dari pihak atasan selasa lepas..kena balik jugak la..kalu tak mahu 2hari cuti lagi..

Hmm..29 dan 30 Sept dengar2 kena berangkat ke KL..nampak gayanya Adli kena dok dgn abahnya le...itulah kerja dengan orang yang pandai bagi kerja..so nampak kebizian gak ye..he3...

Adli??cam dia la..makin potpet keja dia....sabar je la ibu...

Sekarang ayat femes Adli"..alongg....jaga adik ye.." macam tau2 la ek..ha3..iklan dettol kat tv tu.....

ok la tu ...update utk bulan  nie..he3..tata


Thursday, August 22, 2013

Salam Syawal

Asalamualaikum..

Amboi lama menyepi noo..hehehe...dah dekat 2minggu lebih kita beraya...entri raya habuk xde..hukhuk..

Yelah..ketiadaan masa dan kebizian dalam kerja selepas raya.....tu jeee...
Sebelum raya dah balik kampung,selepas raya balik keja..mana ada masa nak buatnya entri berayeee......
Tapi alang2 curik masa nie...nak jugak citer pasal raya 2013..
Gambar beraya xde..hu3..kemalasan jugak tuuuu.....sabar je laaaaa.....
Nasib baju raya ada kannnn......


Raya pertama beraya di rumah mertua...biasa je..sebab kakak ipar sekeluarga tak balik beraya sini dulu..kalau ikut turn memang dia beraya bersama kami.tapiii..entah le...itu le jadi lemau sikit sebab tak ramai.Mungkin faktor saya nie keluarga yang ramai(5beradik)belah suami cuma 3beradik(sorang tu OKU)tinggal berdua je.adik kakak..dah kakak tak balik..memang tak happening sangat..terkenang la famili di sana.hu3.

Nasib baik suami memahami lantas malam pertama raya dah balik ke Kedah..yahooooo...raya keduanya..berarak la kami ke rumah sepupu,mak menakan dan adik beradik..Sekarang nie dah takde orang tua,tok belah abah meninggal....tok sedara mak pun dah meninggal...tu yang tak tau ke mana..Yang masuk je kami sekeluarga pi..biasa le..dalam adik beradik sedara mara sure ada yang suka dan kurang suka kan....kita layan ajeeeeeee......hu3..raya ke2 tu sempat la 5buah rumah dari tengahri sampai ke petang....jarak rumah mereka boleh tahan..tapi dalam kawasan Merbok/Yan je leee....Sebab abah orang belah Yan...aterrr...camna..ikut je lee...Sampai malam ke rumah.suami rehat2 dan nak balik katanye.....hmm....sebab katanya esk ada family day belah dia...hmm...xkan nak balik kan..xpe la..hantar wakil aje...kih3..sebab bukan selalu nak dok lama rumah famili kita sejak berkwin nie kan.....keta kita xde,pakai keta adik tuuuuu..see....boleh aje campak di mana bumi kedah tu..hidup ajee....tapi kalau perak nie kena calling abe lee..ha4

Raya ke3 kami sambut birthday mak.....beli kek kat Fairy SP..sedap gak kek Forest ape ntah..dalam rm42..xpe le...rezeki lebih tahun nie..belanja lee...ishh...kang kedekut kang sapa nak kawan.....kali nie dok rumah aje....sambut tetamu...hmm..sapa ek yang mai...oooo...kak ani dan anak menantu depa....yang kami mai raya ke 3 ..dia mai balas raya ke 3....masak nasi ayam weiii...he3.adik yang nak kawin tu masaknyee....boleh la ..lepas nak kawin..yang kakak2 potong2 aje....pastu belah petang ada kawan abah...jamu nasi ayam gak...pastu abah kan ada kawan dia..so tak boleh nak jalan keluaq...kak ani lak dok ajak p rumah mak jang kat kuala ketil..so kami satu keta ikut la mereka ke Kuala Ketil tu..dekat 4buah kereta gak..kami ja satu..lain2 anak menantu depa nuu.....balik tu....dok rumah aje...

Raya ke 4 lak ada kenduri kat rumah dan satu lagi di Bukit Hijau(belah akak ipar punya makcik diaaa)..kami p satu keta..abah tak pi sebab dia masuk pakatan kenduri..so kena tolong..dalam rancang nak p....paklong call ,kata nak mai pulak..........kami suh mai lambat sket..dan la makan 2kenduri haritu...petang tu...sampai je..kami jamu paklong sekeluarga kuehtiew goreng.......aje...tu je nak cepat..he3...ada gak kawan adik mai kol 11 malam..adeii..malas nak layan ..biaq dia layan..ish..ada ka orang lagu tu...kol 11 malam mai beraya.orang len dan nak tdo dah..layan gak la..salam2 .bg duit raya..

Raya ke 5 pun dah balik ke rumah mertua..tak dan nak jumpa kak ipaq..ish..kita balik mai..dia balik pi...tak jumpa gak la.....dok esok sebelum nak balik keja nie..dan la p rumah maksu(mak angkat)....dan jumpa adik beradik dia..(ishh cam adik beradik aku ja sebab masing2 kenai)...

Raya ke 6 mula la kejaaaaaaaaaaaaaaaa..huwaaaaaaaaaaaaaa...


ok la tu..sempoi tak entri nie..kih3..klau malas jangan baca..ha3..gambaq takdak..kan sebab di atas.

apapun...SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN 
dari kami sekeluarga ,ADAM,ADLI & LELA


Thursday, August 1, 2013

Persiapan Raya

Asalamualaikum.

Dah tak lama kita nak menyambut 1Syawal kan..kemeriahan sebenarnya bila berkumpul adik beradik di malam raya.Untuk tahun nie,giliran rumah Abah Adli ye.Semasa raya tahun pertama,Adli dalam perut ibu.hehehe..raya tahun ke dua,di rumah ibu Adli..Jadi,raya ni kali pertama Adli beraya di rumah Abah.hmm..kat rumah mak mertua tak ramai sangat,cuma balik saudara mara yang jauh menziarah baru ramaii..tu pun raya ke 2 seterusnya.

Kalau ikut abah Adli,selepas solat raya,ziarah kubur dan balik makan nasi..kih3..lepas tu baru berhari raya di rumah saudara mara.best jumpa bila beraya di kampung.tak payah nak pakai kereta besar,,pakai moto pun xpe..hihii....tu la ..ibu Adli mula terbayang aksi2 Adli yang bakal dipersembahkan..he3...dah sekarang pandai macam2..risau pun ada gak.

Persiapan raya lebih kepada baju.Rumah??hmm..biasa2 je.sebab rumah sewa..kalau ada rezeki memiliki rumah sendiri..haruslah membuat persiapan untuk rumah.so rumah tolak ke tepi.

baju adli la yang paling banyak.Yelah.kena standby.ni pun rasa tak cukup.tengok la sebelum raya mungkin ada hasil rembatan terakhir.itu pun kena tambah lagi untuk songkok dan sampin.Ingatkan muat lagi sampin Adli yang tahun lepas..rupa2nya tidaaakkk..Adli sudah besar...

untuk abah dan ibu,cukup la 3pasang baju masing-masing....hmm..camtu le orang tua..

kuih raya tak buat pun.beli aje..tu pun order utk mak..nanti balik ,bungkus je.he3..

Cuti raya?? haruslah amik awal kan...hmm...mula 6 ogos sampai 13ogos..tu diaaa..he3..biasa ler...

ok la jumpa lagi je...mod ntah ke mana..pikir raya..raya..raya..





Friday, July 19, 2013

19 Julai 2009

lupa nak cita tentang tarikh 19 Julai 2009.
Semasa tarikh nie,Adli takde lagi.hehe.
Tarikh pertunangan kami.
Masa tu terasa kauu milikmu..tapi sekarang tetap milikmu jua..he3..

Happy aniversary utk kita..ditunangkan.
sekarang dah kawin,dah beranak satu..
hehehehe
Semoga hubungan ini kekal selamanya.Amin


Baby Adli

masa nie Adli baru dalam 4-5bulan..lebih kurang 7+kg....masam je muka dia..he3.comel kan..



Asalamualaikum dan salam Ramadhan...

Saja post gambar nie..ada kerinduan di hati ini..Adli sudah besar..nak pegang,nak dodoikan pun dah taknak..dah takde istilah manja dengan ibu dah..Contoh malam tadi,siap kata"ibu..tepi laaa....tepi la....jangan la tepuk ibuu...jangan tidur sini.....

Sedih ibu tau....huhuh..tidur kat lengan kita pun taknak dah..pendek kata..semua nak sendiri..
tapiiiiiiiii...

tang susu takleh gak..hahahaha..
'ibuuuuuu...nak susu....ibu nak susu....
selain ibu tak buatkan....dok sebut hat tu jugak.........

biasa la Adli tu..kadang kala nampak je dia dah besar..tapi sebenarnya masih perlukan ibu...

p/s:ibu perlukan baby lagi..boleh manja dengan baby baruuuuuuuuu............


Saturday, July 13, 2013

Ramadan Ini

Asalamualaikum..
Dah masuk bulan Ramadhan.Belum terlewat untuk mengucapkan selamat berpuasa untuk semua rakan blogger. Macam mana puasa anda?Yang bertanya pula,macam mana?he3..lumrah alam dan kawan baik saya sudah tiba pada malam sebelum 1Ramadhan.jadi yang tanya ye..he3..jadi pengalaman pertama berbuka takde la sebab orangnya pun.......(isi tempat kosong).Walau saya  tak  berpuasa,nak cita pasal juadah berbuka..

hari pertama masak nasi dan buat sup ayam.beli gak kuih karipap dan air jambu
hari kedua masak bihun goreng aje.beli laksa dan kuih coq badak.buat air nescafe panas
hari ketiga masak nasi saje dan goreng sayur dan cucuq.beli ayam panggang.buat air sunquick

Nak cita la sikit tentang rumah sewa saya.Alhamudillah..dah masuk 4hari bermalam...umpama dah la tinggal..he3.berani la sikit sebab ada Adli.Saya seorang penakut jugak.ha3.Jadi ada Adli walau dia kecik lagi,penguat semangat saya juga.

Bila tinggal bersendirian bersama seorang anak nampak beza.Sebelum ini kan,menyewa bersama rakan.Ramadhan pertama bersama Adli sahaja.Saya dah macam tak kisah dah...sama je ada orang ke tak de.Tapi kalau keluarga kita ada kan meriah..takpe la..sebab sebelum berpuasa saya dah balik kampung.kurang rasa rindu walau hati melonjak2 nak balik lagi.

Adli pun bebas bermain sana sini.yelah sebelum ini terhad..sebab berkongsi dengan orang lain.Ni kan berdua aje..kadang-kadang ibu biarkan je..bersepah sana sini.maklum la rumah ada budak.tak pernah nampak elok walau dok selalu berkemas.Ada je perkara yang Adli buat.Sabar je la..he3.

ok la beb!banyak keja menanti..he3..nanti kita cita lagi ye.......

Friday, June 28, 2013

Rumah Baru..

Asalamualaikum..


Hujung bulan kami akan berpindah ke rumah baru....tak berapa nak baru..he3..ala rumah sewa jela..tak mampu nak beli rumah sendiri lagi.Ada rezeki tak kemana kan.

Hari ni dh Jumaat,masih takde apa yang dikemaskan..Hujung minggu dah nak pindah...Belum jumpa mood nak mengemas..rasanya last minute kot...itulah ibu Adli.kalu kerja rumah selalu wat last minute..tapi kalau kerja di pejabat,serasa nak hantar cepat2..he3..bukan apa..sini ada kemudahan wifi dan printer,jadi tak yah risau..kalau kat rumah??agak2 boleh siap x?hihi3..

Hujung minggu lepas berpindah ruamh nie..kena balik kampung hantar Adli..meeting+konvesyen 2hari..lepas tu..kami bercuti untuk balik Kedah..rasa lama tak hirup udara Kedah kan..kerinduan pada keluarga..

Minggu depan tu nak berpuasa..Jadi untuk sekian kali nya..kami menyambut berdua..bersama Adli..kalau abah Adli boleh tunggu untuk 1 Ramadhan kan best..(macam la puasa penuh)..

Ok la ada keja sket..Nanti kita sembang lagi k..


Tuesday, June 25, 2013

Dugaan Bulan Ini

Asalamualaikum

Lama tak coretkan cerita di blog ini.Hm..kadang2 tiada idea untuk dipersembahkan.
Dah pendam lama dah.Hujung bulan nie saya dan Adli akan berpindah rumah.Ala-dekat aje.Rumah yang lama ni owner nak balik,katanya nak bagi adik dia sewa..hm..malas la nak gaduh dengan owner walau janji tinggal janji je.
Dah dapat rumah baru,tapiiiiiiiiiii...owner baru xpernah nampak.Kunci dalam tangan tapi tak jumpa lagi dia.Hmm...entah la kalau si owner baru wat hal tetiba nak bagi sewa kat orang lain..haru gak.hu..minta2 owner dia xberubah ati.
Awal bulan nie kena ke KL untuk hadiri mesyuarat dan konvesyen 2hari gitu...Tinggalkan Adli bersama abahnya.Harap2 si abah dapat menjaga Adli ye..Jgn harap tokwan dan opah ye...Lepas nie nak balik kampung belah kedah.Lama dah tak balik,rasanya dekat sebulan lebih.hmm.lepas tu back to normal balik la adli oii.....rumah baru kita..he..harap2 kita berdua boleh jadi patner yang sempoi ye..he3

Saturday, June 15, 2013

Pergi Makan Kenduri Di Gopeng


Musim kenduri tak abis lagi.Moh kita pergi makan.Kejadian ini berlaku tenghari tadi,15Jun 2013.Lokasi kenduri di Gopeng,Perak.

Letih teman dibuatnya.Buka apa,dalam perjalanan nak pergi kenduri nie,tersangkut la dalam jalanraya.Ada kemalangan,rasanya panjang jem dalam 3kilometer gak la.berbaris aje.Ada yang potong line,itu la melambatkan kereta yang berbaris.Sejam gak dalam keadaan gear 1..Bayangkan laaa...

Geram sangat dgn orang yang suka amik line kiri utk potong..Pantang tok nenek dee....Adei...sabar..sabar..Nasib baik boleh mengharungi kesesakan sampai lenguh kaki(dok asiik tekan clutch) dan di tambah perut yang lapar.,sabar je la.hu3.Akhir sampai jugak tempat dtuju.Ada kawan sekerja,boleh lepak-lepak kejap.

Selamat pengantin baru buat Zila dan suami,semoga bahagia ke akhir hayat~

Friday, June 14, 2013

Perkembangan Adli 2tahun 4bulan




Asalamualaikum.Salam Jumaat.

Lama tak citakan pasal perkembangan Adli.Adli dah berumur 2tahun 4bulan.Banyak perkembangan nak dikongsi bersama.


  • pandai menyanyi~siap wayar charger ibu jadi mic...tapi taktau lagu pe dia nyanyi.~lagu 'Sayang dan Putih2 Melati antara kesukaan Adli..boleh la sikit2 ikut lirik.
  • ajak balik~tu bila amik dia dari rumah pengasuh dia.
  • pandai berkawan~selalu anak pengasuh dan kawan2 yg berumur 10-11tahun.ceh..adli berlagak kawan dengan dorang tuu...he3
  • demand bila sesuatu~ibu..nak kopok(keropok),ibu..nak kelat(coklat)..siap suggest depan kedai..siap p amik tu..
  • payah nak bagi tidur petang..kadang kol 4petang baru nak tdo..hu3.jenuh.paksa pun wat dek je dia.
  • pandai ngadu kat tok~cakap'ibu ubit(cubit)...
  • still manja2 lagi..feeling baby2 lagi..
  • pandai bercakap bila tengok tv~ibu,dia nangis..~ibu,ksian abang kan..
  • kalau kita marah..adli takut siap .kata .ibu...syg ibu..syg ibu..siap dgn kiss..he3


Wednesday, June 12, 2013

Aktiviti Kraf Untuk Kanak-Kanak

Guris Krayon

Bahan yg digunakan:
krayon
kertas lukisan
lidi/buluh 

cara:
warnakan pada kertas menggunakan pelbagai warna krayon
kemudian,warnakan hitam ke smua kertas yg telah diwarnakan tadi.
amik lidi/buluh..lorekkan apa yang disukai..taraaaa...hasilnya di atas..




Selamat Mencuba!

Tuesday, June 11, 2013

Kursus Perkembangan Kanak-kanak

geng bas sekolah bersama tenaga pengajar ..

Asalamualaikum..

Lama tak berkursus.Baru nie berkesempatan berkursus.Best gak kursus nie...macam2 maklumat dan info.Belajar tentang perkembangan kanak-kanak.Teruja sebab bila belajar..teringat kat Adli..belajar tentang perkembangan mereka dari kecil hingga dewasa.Tak terkecuali aktiviti yang boleh dibuat di perpustakaan mahupun di rumah(mengajar anak).Jadi budak kejap dalam kursus 2hari nie.Suasana santai itu yg terbaik.Kalau ada kelapangan boleh saya ceritakan serba sedikit tentang kursus nie.


Saturday, June 8, 2013

Gelagat Adli Depan Kamera

katanya..Peace ibu!

camtu sekarang kalau amik gambar adli.he3



Saturday, May 18, 2013

Hari Minggu

#rindu sangat pada Abah.huhuhu.

Tuesday, May 14, 2013

Berdua Sahaja Tanpa ditemani Abah


Asalamualaikum

Ini lah hari minggu kami berdua apabila tidak balik berjumpa si Abah.
kami..
bermain bersama..
makan bersama..
keluar bersama.. 
tidur bersama..

senyuman Adli penguat semangatku untuk teruskan kehidupan.





Saturday, May 4, 2013

SELAMAT MENGUNDI

Asalamualaikum.

Hari ni mungkin paling sibuk di jalanraya.Ye lah..waktu berkempen tak sampai 24jam.Ada yang nak balik kampung,tentu sekali di jalan raya jem.

In shaa Allah,saya pun turut mengambil bahagian di mana akan menjadi pengundi.Hari ni masih bekerja.Petang nanti baru nak balik.Tempat mengundi di Kedah.Tak tukar tempat pun.Masih di hati untuk menjadi anak Kedah.he3..

Tak tahu pulak untuk 5tahun yang akan datang samada kekal mengundi di Kedah atau bertukar alamat di Perak pula.

Suami akan mengundi di Perak manakala saya di Kedah.Adli masih menjadi permerhati.he3.Adli tentu2 ikut ibu balik Kedah.

Ok la,selamat mengundi kepada rakan2 bloggers.Undi anda penentu masa depan negara.

Ini kali @ lain kali.....hik3..macam2 hal..


jumpa lagi..


Saturday, April 27, 2013

Karipap Adli

Karipap Adli

Bahan:
2 cawan tepung gandum
3 sudu besar margerin/mentega
5sudu besar minyak masa
Garam
Air

Inti:
sardin tin
ubi kentang(dipotong dadu dan direbus)
bawang merah dan putih
minyak utk menumis
serbuk kari

Untuk membuat inti

  1. tumiskan bawang
  2. masukkan sardin yang telah dihancur isinya,buang ke tulang ikan sardin.
  3. kalau nak pedas,mskkan rempah kari sedikit.
  4. masukkan secubit garam dan lada sulah.
  5. akhir masukkan ubi yang telah direbus..gaul seketika dan tutup.




Untuk membuat kulit karipap.

  1. Masukkan tepung gandum+marjerin+minyaak masak+secubit garam+air sedikit.
  2. Gaul kesemua menjadi doh/aduan.(tak lekat tepung kat tangan)
  3. Bulat2 kan doh menjadi bahagian kecil untuk senang dicanai.
  4. Ambil satu dan canai.
  5. samada pakai acuan atau kelim sendiri.
  6. Masukkan inti dan tutup.
  7. Bersedia utk digoreng.
  8. Pastikan minyak yang untuk digoreng panas dan buka api yang kecik shj-mengurangkan 'jerawat di kulit karipap.
  9. Goreng garing dan sedia untuk dinyam..


Selamat mencuba utk orang yang tak reti wat kuih..tangan keras..tapi akhirnya aku berjaya walaupun karipap aje..janji anak nak makan..kihkih.kih


ressipi ini telah dicuba dan hasilnya sedappp...kredit kepada google..dia tolong search utk karipap yang ringkas untuk orang yang tak reti sangat membuatnya..

Selamat mencuba.

#gambar takde semasa kejadian.tapi dah 2kali membuatnya..

Friday, April 26, 2013

Mod Jumaat

Asalamualaikum.

rasa malas nak cita panjang2..
tengok gambar di bawah..
makin bahagia bersama badan yang menjadi2.
hu3
sedih....:(

Wednesday, April 24, 2013

Adli Di Bukit Merah


Asalamuaalaikum...
Hari tu ade tiket free.Moh Lenjun Ke Bukit Merah anjuran Utusan.Saya bawa Adli main air bersama mak,abah dan adik.Adli paling best..memang lenjun budak tu.kih3..nanti saya cuba upload gambar budak kecik nie.Sebelah Adli,kawan seusia.sama2 berumur 2tahun..tapi..comel lote.anak staff gak.Adli main air hampir 2jam gak.Lepas mandikan dia..terus terlena..sambung lena kat rumah tok pulak.Tenang sket bila main air nie.Hilang rasa tension kejap.huhu

Tuesday, April 9, 2013

Perbezaan/Persamaan Ibu dan Anak

Asalamualaikum..

hai nampak di atas..comey x?kih..kih..kih...
lain macam kan..
meh nak stori tentang gambar di atas

Perbezaan
2011-kurus lepas pantang
2013-dah tembun balik..wakaka

2011-baru belajar tentang anak
2013-dah 'pakar tak bertauliah'..tuk adli..anything..

2011-tak berapa nak lena penangan Adli yg kuat bangun tengah malam.
2013-kadang-kala tdo tak sedar diri..alih2 Adli gerak nak susu..kih3

2011-Adli masih kecil
2013-Adli udah besar..2tahun ma!!

Persamaan
2011-2013-Masih di sini mencari sesuap nasi bersama Adli..hu4.tabahkan jiwa nie..kentalkan semangat.Amin...

Saturday, April 6, 2013

Adli Dulu dan Sekarang

##nampak kah perbezaan dan persamaan Adli dari 3bulan hingga 2tahun..yang penting senyuman itu...tak sangka Adli dah 2tahun..cepat masa berlalu..tetapi kenangan bersamamu unik nakk....

Wednesday, April 3, 2013

PRU 13 bersiap siaga

Asalamualaikum..


Hari ni PM kita dah umum pembubaran.Tarikh pembubaran sama dengan tarikh Dato Seri Najib memimpin Malaysia pada 2009.

Baru hari ni,semua rakyat Malaysia lega..sebab selama ni dok tanya pasal pembubaran..Lepas nie makin rancak semua jentera,tak kira parti mana..(termasuk abah Adli).

Kemungkinan pilihanraya ke 13 akan dilakukan pada penghujung bulan ini atau awal bulan depan.

Semuanya mulai rasa bahang pilihanraya.Semua tak nak kalah,semua ada janji.Janji macam mana kita mahukan?

Apa pun saya akan pulang menunaikan hak sebagai rakyat.(in shaa Allah)

Parlimen dan Dun tempat saya akan mengundi adalah Parlimen Merbok dan Dun Bukit Selambau.

Dah masuk kali-3 mengundi..

Pilihan di tangan anda~rakyat Malaysia..

KU PILIH MALAYSIA...yang aman..bersatu padu..setia kepada Raja dan Negara.

WW~Adli Mandi




##amboi-amboi anak ibu..mentang2 ibu keja..Adli berkelah dengan orang lain ye..kih3..sory la dear..tak sempat nak berkelah.nanti kita ajak tok dan tokwan berkelah ye dear....serius je muka....cam abah sejibik~


adli memang suka air~


Tuesday, April 2, 2013

Al-Fatihah utk Isteri Abg Abil

Asalamualaikum..

Hari ini terasa kehilangan seseorang insan.walau tak pernah bertemu,bertentang dan apatah lagi bercakap,namun apabila membaca nukilan seorang lelaki yang bernama Abg Abil,tersentuh hati saya.Kesanggupan menjaga sang isteri hingga ke akhir hayat.Ditatang,dibelai dengan penuh kasih sayang walaupun isterinya hanya mampu memandang.

Tadi membaca status abg abil yang bertulis"salam semua..Gee baru saja menghembuskan nafas yg terakhir sebentar tadi.mohon semua sedekahkan Al Fatihah untuk Gee.semoga Allah merahmati dan menempatkan Gee di kalangan yang terbaik.."

"Salam semua..Arwah Gee akan disembahyangkan pada pukul 4ptg ini di Masjid Jamek Rasah dan akan dikebumikan di Makam Tn Hj Syed selepas Solat Asar..sesiapa yg ingin menziarahi Gee, blh menghubungi abg sy utk direction 0122399551"

Sama2 kita sedekahkan Al-Fatihah utk arwah kak gee..smoga ditempatkan di golongan beriman.Amin..

utk abg abil...tabahkan hatiku....semoga sinar bahagia menantimu...~~

http://abil4fauziah.blogspot.com

https://www.facebook.com/pages/Dana-Sinar-Fauziah/337818622942791?fref=ts

Saturday, March 23, 2013

Alergik Makanan Laut

Asalamualaikum.

Dah masuk hari Sabtu,tapi saya tetap keja.Jadi jd Saturday blues pulak..Mana taknya semua orang lain bersenang lenang bercuti...kita pulak bekerja..takpe..Ahad Isnin saya takeover cuti ye..

Berbalik kepada alergik Adli,memang dah saya sedia maklum.Adli alergik pada makanan laut..tapiii tetap terkena..huhuhu..

Tadi ade google pasal alergi makanan,mungkin boleh membantu ibu kan..


Alahan makanan adalah reaksi hipersensitivitas sistem kekebalan tubuh terhadap makanan tertentu.Makanan yang sering menyebabkan alergi adalah susu lembu, bijirin, kacang-kacangan, putih telur, udang dan ikan. Alahan juga boleh disebabkan oleh sulfida atau salisilat dalam makanan dan ubat, penyedap masakan , bahan pengawet dan pewarna sintetik.
Pada 80% kes, alergi makanan menghilang di tahun-tahun awal kehidupan. Hanya 1-2% orang dewasa yang mempunyai alergi (perempuan dua kali lebih banyak dari laki-laki). Alergi terhadap makanan tertentu seperti susu lembu dan putih telurcenderung menghilang ketika anak tumbuh dewasa . Alergi udang, ikan, kerang dan kacang-kacangan cenderung terus berlanjutan seumur hidup.


Gejala alergi dan peringkat keparahannya berbeza pada setiap orang. Makanan berbeza boleh menyebabkan gejala yang berbeza pula. Reaksi terhadap makanan biasanya muncul dalam masa satu jam selepas makan atau kurang. Berikut adalah beberapa gejala alahan yang mungkin timbul:
  • Kulit : ruam kulit kemerahan (biduran / urtikaria) yang gatal dan menghilang dalam beberapa hari.
  • Mata: edema, konjungtivitis alergi
  • Hidung: hidung meler (rhinitis), bersin
  • Tubuh: pembengkakan tubuh (angioneurotik edema)
  • Mulut: radang di mulut, lidah dan langit-langit
  • Saluran pernafasan: batuk, asma, sesak nafas
  • Saluran pencernaan : diare, muntah, perut kejang, keras dan kembung
  • Sistem: syok anafilaksis (jarang), tekanan darah, gangguan irama jantung, jantung berdebar, sakit kepala, keletihan

sumber :klik Alergi Makanan


kesian Ali saya..huhu..maafkan ibumu...moga ibu lebih prihatin...


set kat otak"Adli takleh makan/kongsi makanan laut spt udang,ketam dan kerang.

Wednesday, March 20, 2013

Status Di FB~


Teringat pertama kali dating..dkt bukit merah~pinjam kereta kwn..tersilap minum air kawan sebelah~kih3..kawan~ putus~ kawan ~tunang~ kawin~anaksorang~selamatnya dalam lipatan hati..
xsalah harini 20 Mac2008~hingga sekarang~walaupun kami pasangan PJJ tetap harungi bersama..


tak pernah ke fikir sampai ke alam perkahwinan~walau ada halangan dan cabaran di hadapan kita.











kini

walau terpisah lebih 100 kilometer...hatiku masih setia menunggu dan menanti.semoga anak2 kita menjadi pewaris cinta kita.













 x banyak gambar lepas kawin.huhu3..rasa malu nk bergambar dgn hubby.kih3..


Pantang Larang Dalam Hubungan Suami Isteri

 sekadar berkongsi maklumat ..
sumber dari Facebook.

Tuesday, March 19, 2013

Rumah Untuk Disewa

Asalamualaikum..

Sehingga sekarang saya masih buntu tentang pencarian rumah untuk disewa.
Dah la kawasan nie pun bukan ramai kenalan;jauh sekali la sedara mara.
Ujung bulan ni nak masuk ke April.

Kedengaran housemate pun nak berpindah keluar.
Kalau diikutkan saya jenis tak kesah tentang rumah tu.
Yang membuatkan saya nak cari rumah lain kerana tuan rumah tuuu..
Kalau tuan rumah jenis peramah,baik hati,ikhlas.tentu saya duduk rumah dia.
Tapi semuanya berlawanan dari sikap positif..
Jadi penyelesaiannya..kena cari rumah lain.
Kalau dihitungkan dah cari dan hampir dapat 3buah rumah.

Yang pertama,ingatkan berpindah sekali(tuan rumah lama cam nak halau je)tapi housemate kata..rumah tu jauh,kedalam.dan bla..bla..saya turutkan jugak.

Yang kedua,selang 4pintu..ok la kan...tapi tuan rumah yang nie mungkir janji..janji harini oki je..xde orang len masuk..alih2 bagi kat orang lain..#alasan,kesian kat orng baru pas kawin..xde rumah..hu3..macam tu alasannya..sabar jela sebab rumah dia kan.

Yang terbaharu nie..saya dah deal dengan kwn kepada tuan rumah nie..siap p tgk rumah..ok gak..harga ok..depan padang main,dkat dgn kedai..sekali pula semalam kata dah ada orang masuk..adeiii sampai tepuk dahi..xde rezeki nak masuk rumah tu..siap nak deco hias cmna.hi3..anganku musnah.

Ingatkan Adli dah besar,saya bersedia untuk tinggal berdua dengan Adli.Adli perlukan ruang mainan yang luasTapi tula sampai sekarang masih mencari...................................................

credit for google.com

Persoalan,bilalah Adli,ibu dan abah boleh duduk sekali.tanpa berjauhan.2kali dalam sebulan bertemu..huhuu..

Saturday, March 16, 2013

Tantrum Si Adli

Salam Sabtu..


Tantrum(betul ke eja ni) Adli makin menjadi-jadi..Makin dilarang makin ditegah lagi dibuatnya.

Hmm...tak warisi kulit dan wajah ibu,hang turun perangai ibu ye.........

Biasa la dah jadi anak mak...harus la mengikut acuan ibu..ye tak?

Semalam,tetiba je Adli kata'ibuuuu,yakkk..'...dah tau tektik dia..ibu pun bo layan...sekali lagi...'ibu...yak'..
Ibu pun cek gak ..mana tau betul ke?tapi xde pun...tak layan..

dah masuk ke-3.apa lagi Adli tu..................sambil berdrama(kuar airmata)dok sebut..yak..yak..nak andi..(mandi)..

Ibu secara automatik kata...tak bolehhhhhhhhhh......

Si anak pun berkeras...sambil nangis...nak andi..nak andi..ibu..nak andi...
ibu berkeras sama kerasnya macam anak~~huhuhu

Macam2 ibu buat,,marah jangan mandi...dia nk mandi gak..siap tutup lampu..kuar dari bilik...alih2...Adli masuk bilik air sambil nangiss......ibuuuuu..ibuuuu...

keraskan hati ibu sambil tengok si anak berkeras..

lama2..panggil Adli...berkeras gak dia..
'nanti ibu bagi mandi ye..mai sini dlu...~~
pastu try la pujuk2 sambil peluk2...cium2...xnak le kalau si Adli nie..dah jadi kuasa VETO lak nak menangkan dia..
nak nangis lagi..so ibu kata'ok..buka baju'
terussssssss diam ..sambil panggil ibu masuk bilik air...~~wah Adli ,kerasnya dari ibu ye...

Selagi kita say noo...noo..tak..tak...selagi tu la Adli tak berenti nangis..
Betul2 la..keras hatimu macam mana kerasnya hati ibumu...
Anak ibu~~~


tapi kadang ibu guna kuasa VETO gak..hi3...(utk abah sama gak tu)...



Friday, March 15, 2013

Perkembangan Adli 2tahun

Salam Jumaat..

Pejam celik-pejam celik dah sampai Jumaat,rasanya putaran masa pantas berlalu.

Adli pun dah 2tahun 1bulan.

Banyak dah dia belajar dan dalam proses bercakap.

Adli pun dah pandai mengadu tapi biasa le..budak umo 2tahun sekarang penuh jadual main-makan-susu-main..Sekolah belum lagi la..cuma nak kena ajaq dia kenai huruf dan abjad..

Nampak gaya Adli dah pandai menerima arahan untuk dia melakukan sesuatu.

"adli.pergi buang sampah'
"tolong amik tuala kat ibu"
"cari botol susu,nanti ibu buat susu"
"adli..pergi mandi"~~yang  nie laju betui....hehehhe...suka main ayaq..
"adli buka tv."

so dah besaq ..boleh la diharap tapi kena pengawasan kita jugak.Dalam dok pesan itu ini~ade je tertuang air..ade je bersepah mainan tu~main bedak..

ishhh budak nie......

sabar je la...

baru beranak sorang..kalu datang sorang lagi...hmmmm............