TENTANG DIRI

Amalan Sedekah>>>>>>Click !!!!!!

Klik2 la DIk Non..

Jumaat, 2 Julai 2010

Mambang Di Awan

"Mambang Di Awan merupakan sebuah pekan hasil kewujudan lombong bijih timah di negeri Perak. Mambang Di Awan terletak di sebelah kiri bandar Kampar . Sebagai sebuah kawasan bekas lombong bijih timah, kawasan ini ramai orang Cina mendudukinya.
Seorang pegawai Inggeris, George Maxwell menyebut tempat tersebut sebagai Mambang Diawan kerana tempat berkenaan terdapat seorang mambang atau bidadari yang turun dari Gunung Bujang Melaka. Sebanarnya ia bermula dengan sekumpulan pelombong bijih timah yang telah bekerja keras sepanjang hari dan apabila mereka berehat, mereka ternampak bidadari di awan-awan kerana keletihan mereka, oleh itu, dapat disimpulkan bahawa nama Batang Tonggang kemudian menjadi Mambang DiAwan dan seterusnya ditukar kepada nama sekarang."


Salam untuk rakan blogger.
Sebenarnya,tempat inilah menjadi tempat tinggal saya sekarang.Nama pun unik kan.Jadi,saya cuba untuk mencari dalam google,rupanya begitu kisahnya.Jauh berjalan luas pandangan kan..walaupun hati saya tertinggal di Taiping.
Perjalanan dari kampung mertua saya ke Kampar melebihi 151km.Itu pun saya nasuk highway,jalan lama tak pulak.Lagipun nak cepat sampai.Lebih kurang dalam 2jam untuk ke Kampar dan sama seperti hendak pulang ke Sg Petani.Lagi jauh la perjalanan.
Saya berharap dapat menyesuaikan diri di sini.Alhamdulilah,bertemu dengan rakan baru..sesuatu yang baru dan memberi pengalaman.Bila ada kelapangan,saya ingin ceritakan keunikan tempat yang berhampiran Kampar.
Doakan yang terbaik untuk saya!

3 ulasan:

  1. Tahniah lela sbb dh peknen...Mgkn ini rezeki lela walaupun ditukarkan ditempat baru. Ada hikmah tu lela...yg penting jaga diri dan baby dlm kandungan tu. Akak sentiasa doakan yg terbaik buat lela...

    BalasPadam
  2. bykkan sabor ye dear..mmg perit berjauhan dgn hubby..b strong k..semua nie ado hikmah..

    BalasPadam