TENTANG DIRI

Amalan Sedekah>>>>>>Click !!!!!!

Klik2 la DIk Non..

Jumaat, 8 November 2013

Sedut gas...

Asalamualaikum....


Nak cerita pasal semalam.

Lepas balik dari kursus di Ipoh,terus amik anak di rumah pengasuh.Dah dengar Adli batuk2..kesian dia..sampai muntah2...Nafas pun berbunyi..Apa lagi,balik rumah,mandi dan solat terus ke klinik.Ala klinik 1Malaysia je..

Sampai je sana,patient pun tak ramai,Adli no 3...sebelum ni dah set kat minda..kalu ramai gak..terus ke klinik swasta je..tapi sama je...hu3

MA cek Adli,dia kata,kena sedut gas...Siap2 pesan kat dia..jangan takut tau..Memang anak teruna memang berani..Dah jadi abang long.kena berani le kan..Pengalaman pertama Adli menyedut banyak menangis..he3..kali ke2 nie macam dah terrer..ha3...ok la..mula2 dia nak cabut gak..tapi dok pujuk dia...10minit kot...lama gak dok potpet..alih2 dia lak dok potpet sampai masuk batman,superman,ultraman..begitulah anak lelaki..banyak main dan tengok citer macam tu..hi3.

MA tu cek balik.dah bgtau clear...siap adli dok panggil dia,Doktor...lantak ko la..ha3....gelak je MA tu..ha3.....

Saya dari dulu memang selalu pegi ke klinik kerajaan je..jarang sangat le nak masuk klinik swasta..boleh bilang dalam 3-4 kali....selebihnya klinik kerajaan.
ye la..kadang-kadang ubat tu biasa je..tapi caj dah mahal sekarang nie..ubat batuk je..tapi nak bayar mau rm40-50....

Bagi yang berduit,apa la sangat dibandingkan RM50 dengan kesihatan?tapi bila mencekik harga yang melampau2...baik je ke klinik kerajaan..tapi terpulang la..bagi saya setakat demam,batuk,selesema..baik ke klinik kerajaan..melainkan sakit yang teruk..memang takleh nak tunggu..sure2 la masa tu klinik swasta menjadi pilihan..

Harini Adli masih batuk2 lagi..tapi tak dengar dh nafas yang kuat tu...risau sangat sebab abah pun jauh kan..macam mana,,ibu la yang kena risau lebih......memang mencabar..

7 ulasan:

  1. Get well soon adli. Sememangnya adli anak yang kuat & berani. Bakal menjaga ibu kelak. Tak pernah lagi pergi klinik 1Malaysia. Kalau ada pun hospital kerajaan yang dah tentu2 ramai orang. Nak tak nak kena gak pergi swasta tapi demi anak apa pun sanggup kan....

    BalasPadam
  2. kak..kdg2 sama je klu pegi klinik swasta..sini slalu amik ubt batuk dan demam..gas br 2kali...klu p swasta kd2 ramai..lebih2 waktu mlm...di sni..xramai..tp kena tgk waktu gak..so far ubat klinik kerajaan sesuai dgn adli..alhamudilah..mana2 pun asl anak sht..

    BalasPadam
  3. Salam.. :)

    Ambil gas tu kita panggil NEBULISER.
    Cecair yg di isi dlm mesin nebuliser tu ialah Salbutamol...
    Ubat Salbutamol ini digunakan utk membuka ruangan paru2 yang mengecil( dan itu lah yg menyebabkan nafas berbunyi/wheezing & kahak susah keluar)
    Nebuliser kita gunakan bila ada penyempitan saluran paru2...Paling biasa digunakan dlm kes serangan asma...Dan juga dalam kes batuk berkahak teruk( Bronchitis) yang boleh kena pada org dewasa & juga kanak2.

    Jadinya dlm kes anak awak, saya assume MA tu dah dengar paru2 anak dgn stetoskop, dan ada sign penyempitan paru2 & kahak tersangkut...maka kalau macam tu, nebuliser adalah perlu..supaya ubat Salbutamol tu cepat pergi ke paru2( direct masuk)..

    Bergantung kpd keadaan, kalau teruk serangan Bronchitis, maka nebuliser mungkin perlu diulang setiap 8 jam..6 jam...even setiap 4 jam..bergantung kpd keadaan..

    Tiada kesan sampingan/merbahaya nya Nebulizer ini...Cuma jgn di salahgunakan...Contohnya ada parents yg anaknya selsema aja pun( so nafas berbunyi sebab hidung tersumbat), tetapi paru2 nya bersih/clear...tapi insist nak juga nebuliser! :P

    Tgk keadaan anak awak..
    Kalau keadaan nya teruk, nasihat saya...jumpa lah doktor..
    Bukan saya meremehkan MA..Tapi kalau condition teruk & melibatkan kes paediatrik, better jumpa doktor..

    BalasPadam
  4. ok...terima kasih ats penerangan yg pnjg..ok..take note..apa2 hal..sy cuba refer ke doktor klu ada msalah lg..
    satu ilmu yg baik yg dismpaikan..

    BalasPadam