TENTANG DIRI

Amalan Sedekah>>>>>>Click !!!!!!

Klik2 la DIk Non..

Friday, June 8, 2012

Gulai Lemak Nenas Ikan Kurau

Asalamualaikum..

Tajuk di atas sudah menampakkan isi kandungan entri kali nie.Tengahari tadi masak nye..Udah malas nak membeli lauk.Balik2 lauk yang sama.Meh la rasa gulai orang Kedah.Saya selalu masak walaupun sorang je.Dah dok sorang kadang2 teringat mak,mesti masak utk lepaskan rindu tu.Jom tengok bahan2 dan cara masak walaupun tak reti nak share.Saya jenis simple masak tapi ok kat tekak..hehehe


GULAI LEMAK NENAS IKAN KURAU
Bahan-bahan:
Sebiji nenas(ihsan dari mak mertua bagi)
Ikan kurau masin(selain itu boleh je ganti ikan bilis,ketam ke udang ke sebab gulai nie tak tumis)
Sepaket serbuk rempah ikan(kecik)
Santan(terbahagi 2 bahagian;cair dan pekat)
Bawang besar dan bawang putih(itu sukahati)
Garam

Cara memasak:
1)Masukkan santan pekat dan rempah ke dalam periuk dan panaskan.
2)Masukkan juga bawang besar dan bawang putih(tumbuk sedap sket)
3)Biarkan seketika.Biar santan masak dan keluarkan minyak dari santan tu.dalam bahasa mudah..pecah minyak da..kang xpasal nk kuarkan minyak lak..hihih.sori..
4)Agak2 dah terbit minyak,boleh la masukkan ikan kurau masin dan nenas yg telah dihiris berserta santan cair.
5)masukkan garam dan biarkan seketika.
6)Siap untuk dihidang.
*santan pakai agak2 je..hehehehe

Resepi saya belajar dari mak saya..Jenis gulai ni kalau dihirup kuahnya pun sedappp...apa lg kalu ditambah ketam ke??lagi terangkat..heheheh..cuba la...

2 comments:

  1. wah...best ni lela...jarang masak lemak ngan nenas...biasa kari ikan kembong/nyok nyour versi kedah jer...maklumlah husband org kedah...suka mkn kari2 :)

    ReplyDelete
  2. jenis nie xmkn minyak(mksud nye tak menumis)biar minyak kuar dr santan yg dimasak tu...kuah pun ala2 kurang pkat sbb nenaskan kuar airnya..so xde la pekat bagai..slamat mencuba..

    ReplyDelete